הקיץ בעיצומו וכבר הספקנו לרשום השנה כמה שיאי אקלים חדשים. לרוב כשחושבים על קיץ, חושבים על ים או בריכה, על נסיעות לחיק הטבע או לחו"ל, או על ארטיקים וחופש גדול של ילדים. כל אלו חשובים, אבל מסתבר שיש כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון, גם למי שעומד להעביר את העונה החמה במרפסת או בגינה ולא מתכנן פעילות אינטנסיבית בחוץ. הקיץ משפיע גם על מי שנמצא רוב היום במזגן, ודווקא אלו שלא מתכננים להיות בחום ובשמש ימים שלמים מוצאים עצמם לעתים לא מוכנים לדברים הקטנים. ריכזנו למענכם כמה טיפים חמים לקיץ החם במאמר הבא מאת בית אבות נאות השרון.

השמש אמנם מפחידה פחות את אלו שיושבים בביתם או בתוך רכב ממוזג, אבל היא עדיין מוצאת דרכים לתפוס אותנו לא מוכנים. השמש בקיץ קופחת במיוחד וגם שהייה קצרה במרפסת יכולה לשאת עימה השלכות, ובמיוחד בגיל השלישי.

כך תוכלו לשמור על בריאותכם גם בתקופת הקיץ

חשיפה נכונה לשמש והגנה על העור

מכיוון שלרוב חשיפה ארוכה לשמש נפוצה יותר בעונת הקיץ, זה הזמן להגביר את המודעות לשינויים בעור. חשוב לבחון שומות חדשות וקיימות ולראות האם יש להן מאפיינים מסוכנים – אסימטריה או גוון יוצא דופן, שינוי דרסטי בגודל, בצורה או במרקם, הופעה של שומות חדשות וכו'. כל חשד לאנומליה מחייב בדיקה אצל רופא עור.

נהיגה נכונה והכנות לנסיעות ארוכות

לנוסעים ברכב חשוב לזכור שהחום והשמש עשויים לפגוע בנהיגה. חשוב להקפיד על משקפי שמש מתאימות לנהיגה על מנת למנוע סינוורים ו"עייפות שמש", ולכסות את השמשה הקדמית או את הרכב כולו בחניה. כשיוצאים מהרכב צריך לוודא תמיד שלא שכחנו בו משהו חשוב כמו חיית מחמד או חלילה ילד.

שמירה על מאזן נוזלים

התייבשות היא צרה של הקיץ שאנשים לא מביאים לרוב בחשבון כשהם מעבירים את רוב היום בתוך מבנה, אבל חשוב לזכור שבימי הקיץ הקשים האוויר יבש, הזיעה מתנדפת מהר ולאורך היום מצטברת חשיפה לחום ולשמש בכל מקרה. יש להקפיד על שתיית מים מספקת בימים האלה, שכן גם התייבשות חלקית יכולה להוביל לכאבי ראש ועייפות שיהרסו לכם את היום. ההקפדה על שתיית מים חשובה כי משקאות פופולריים רבים כמו קולה, קפה או תה הם משקאות משתנים שמפחיתים את כמות המים בגוף לאורך זמן. בזיעה מאבדים גם מלחים, אבל את זה אפשר לפתור באמצעות חטיף מלוח. הדרך המהירה ביותר לבדוק עד כמה אנחנו רוויים היא בדיקת צבע השתן. הצבע האופטימלי הוא צהוב מאוד בהיר ומדולל. אם צבע השתן כהה, צריך להתרגל לשתות מים רבים יותר. כמו כן, מומלץ להימנע מפעילות גופנית מאומצת בימים החמים ולשים לב לכל שינוי במצבנו.

תזונה נכונה

ישנם מאכלים שפחות מתאימים לימי הקיץ החמים. בשר, מאכלים מתובלים היטב, חריף, משקאות אלכוהוליים, פחמימות, קטניות, מרקים וכו' נוטים להעמיס על מערכת העיכול, להגביר את ההזעה ולהעלות את טמפרטורת הגוף. מומלץ לאכול פחות מאכלים כאלה ולפצות בפירות, יוגורטים, גבינות, סלטי פסטה ומאכלים קלילים אחרים. חשוב לשמור את האוכל בתנאים היגייניים ובטמפרטורה המתאימה, שכן בקיץ יש לחיידקים תנאים טובים יותר להתרבות מהירה, ומזון יכול להתקלקל מבלי שנשים לב.

תזונה נכונה בקיץ

הגנה מפני חרקים

אחד הדברים הפחות נעימים שהקיץ מביא איתו ולא מקבל תשומת לב מספקת הוא המזיקים השונים, ובעיקר יתושים. מעבר לעקיצות המגרדות, היתושים יכולים להביא למגוון של מחלות והדבקות ורצוי להימנע מהם באמצעות תכשירים דוחי חרקים. גם מזיקים אחרים כמו קרציות, זבובים וכו' פעילים יותר בקיץ.

מיזוג נכון ושמירה על טמפרטורת החדר

את המזגן חשוב לכוון לטמפרטורה הנכונה. למרות הפיתוי לקרר את החדר במהירות ולזמן רב, הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לכוון את הטרמוסטט ל-25 מעלות צלזיוס. ככה נמנעים גם מ"צינון מזגנים", משרירים תפוסים בלילה ומחשבון חשמל מלחיץ.

באופן כללי, הקיץ הוא העונה לאחריות מוגברת. הדברים הקטנים נהים משמעותיים יותר בגיל השלישי, ופתרונות פשוטים יכולים לעשות הבדל גדול. משקפי שמש ימנעו את רוב הנזק לעיניים, גם אם מביטים מהחלון, שתייה מאולצת של מים מדי שעה תשמור עליכם מהתייבשות שעלולה להתגנב בשקט, שינה סדירה ופעילות גופנית מתונה ישמרו על התפקוד הרגיל ולא יאפשרו לקיץ לשבור שגרה בריאה. מודעות ואחריות ישמרו עליכם כל השנה.

שיהיה לכולנו קיץ נהדר!

עוד לקריאה: